Egy új jogszabályban elmélyedni még jogászként sem mindig egyszerű. A helyzet nehézségét tetézi, ha az abban foglaltak kötelező érvénnyel vonatkoznak cégünkre, az pedig méginkább, ha mindehhez egy szűk határidő is párosul. Igyekszünk választ adni a 6 legfontosabb kérdésre, ami először felmerül , hogy könnyebben áttekinthetők legyenek a legfontosabb kérdések.
A Panasztörvénynek megfelelés határideje tehát sok fejtörést okozhat a cégvezetők, tulajdonosok számára, de a megfelelő körültekintéssel megtalálható és bevezethető olyan rendszer, mely kellően egyszerű és hatékony megoldást nyújt a törvény által okozott fejtörésre.
Munkáltatóként a határidő közeledtével érdemes a lehető legegyszerűbb, legnagyobb biztonságot és legmagasabb szintű adatvédelmet nyújtó rendszert megtalálni, amely megfelel a jogszabályi kötelezettségeknek.
A döntés leggyakrabban a következő szempontok mentén kerül mérlegelésre:
A 2023. évi XXV. törvény (Panasztörvény) számos szereplőt kötelez belső bejelentési csatorna (ún. Visszaélés-bejelentési rendszer) bevezetésére és működtetésére.
A bejelentések lehetnek szóbeliek vagy írásbeliek, ugyanakkor garantálni kell a bejelentő személyazonosságának védelmét. Bejelentés tehető név nélkül , anonim módon is, ebben az esetben azonban nincs kivizsgálási kötelezettség.
A panasz leadásától számított 7 napon belül a bejelentő visszajelzést kap a kivizsgálás megkezdéséről, a vizsgálatra pedig 30 nap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben maximum 3 hónapra hosszabbítható meg.
A kivizsgálónak pártatlannak, objektívnek kell lennie, továbbá megfelelő kompetenciákkal és szakértelemmel kell rendelkeznie. Legfontosabb feladatok: