6 fontos kérdés a Panasztörvényről

Lőrincz Ádám
adam.lorincz@panaszportal.hu
dr. Vattay Krisztina
krisztina.vattay@complianceplus.hu

Egy új jogszabályban elmélyedni még jogászként sem mindig egyszerű. A helyzet nehézségét tetézi, ha az abban foglaltak kötelező érvénnyel vonatkoznak cégünkre, az pedig méginkább, ha mindehhez egy szűk határidő is párosul. Igyekszünk választ adni a 6 legfontosabb kérdésre, ami először felmerül , hogy könnyebben áttekinthetők legyenek a legfontosabb kérdések.

A Panasztörvénynek megfelelés határideje tehát sok fejtörést okozhat a cégvezetők, tulajdonosok számára, de a megfelelő körültekintéssel megtalálható és bevezethető olyan rendszer, mely kellően egyszerű és hatékony megoldást nyújt a törvény által okozott fejtörésre.

Munkáltatóként a határidő közeledtével érdemes a lehető legegyszerűbb, legnagyobb biztonságot és legmagasabb szintű adatvédelmet nyújtó rendszert megtalálni, amely megfelel a jogszabályi kötelezettségeknek.

A döntés leggyakrabban a következő szempontok mentén kerül mérlegelésre:

  • Törvényi előírásoknak való megfelelés
  • Regisztráció folyamatának egyszerűsége
  • Adatvédelem mértéke
  • Anonimitás garantálása
  • A használat során felmerülő informatikai szaktudás mértéke
  • Folyamatos segítségnyújtás rendelkezésre állása

1) Mit takar pontosan a Panasztörvény?

A 2023. évi XXV. törvény (Panasztörvény) számos szereplőt kötelez belső bejelentési csatorna (ún. Visszaélés-bejelentési rendszer) bevezetésére és működtetésére.

2) Kiknek kötelező ?

2023. December 17-től az 50 fő feletti vállalkozásoknak is kötelező olyan belső bejelentési csatornát működtetni, ahol a bejelentő személyazonossága teljeskörű védelemben részesül.

3) Mikortól kell belső bejelentési csatornát működtetni?

2023. július 24-ig

  • A 250 főnél többet foglalkoztató vállalkozásoknak 
  • Azoknak a vállalkozásoknak, melyek a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló (2017. évi LIII. törvény) hatálya alá tartoznak.

2023. december 17-ig

  • Az 50-249 főt foglalkoztató vállalkozásoknak

2025. január 1-ig

  • 50 főnél többet foglalkoztató állami szervnek vagy azok irányítása, felügyelete alatt álló költségvetési szervnek
  • 10.000 főnél több lakosú település helyi önkormányzatának

4) Hogyan tehető bejelentés?

A bejelentések lehetnek szóbeliek vagy írásbeliek, ugyanakkor garantálni kell a bejelentő személyazonosságának védelmét. Bejelentés tehető  név nélkül , anonim módon is, ebben az esetben azonban nincs kivizsgálási kötelezettség.

5) Milyen témában lehet panaszt, bejelentést tenni? 

  • Zaklatás
  • Diszkrimináció
  • Visszaélés
  • Vesztegetés
  • Megtorlás
  • Kározokozás
  • Mulasztás

6) Mi a legfontosabb tudnivaló a panasz kivizsgálása kapcsán?

A panasz leadásától számított 7 napon belül a bejelentő visszajelzést kap a kivizsgálás megkezdéséről, a vizsgálatra pedig 30 nap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben maximum 3 hónapra hosszabbítható meg.

A kivizsgálónak pártatlannak, objektívnek kell lennie, továbbá megfelelő kompetenciákkal és szakértelemmel kell rendelkeznie. Legfontosabb feladatok: 

  • Vizsgálat elindítása
  • Titoktartás biztosítása
  • Megtorlás elleni védelem
  • Dokumentálás
  • Intézkedések meghozatala

Segítségre van szüksége a bevezetésben?

Keressen minket bizalommal!

Fotó dr. Vattay Krisztináról
dr. Vattay Krisztina
Jogász, Compliance és Adatvédelmi szakértő
PanaszPortál logója